Wednesday 12 July 2017

Moving Average Filter 3db


Laser-Messdicke Verschiebungs-Abstand Laser-Triangulationssensoren Laser-Triangulationssensoren können in zwei Kategorien unterteilt werden, basierend auf ihrer Leistung und dem beabsichtigten Gebrauch. Hochauflösende Laser werden typischerweise in Verschiebungs - und Positionsüberwachungsanwendungen eingesetzt, wo hohe Genauigkeit, Stabilität und niedrige Temperaturdrift erforderlich sind. Häufig werden diese Lasersensoren in der Prozessüberwachung und Regelung mit geschlossenen Regelungen eingesetzt. Näherungs-Lasertriangulationssensoren sind viel weniger teuer und werden typischerweise verwendet, um das Vorhandensein eines Teils zu detektieren oder in Zählanwendungen zu verwenden. Produkte mit Laser-Triangulationssensoren Microtrak TM PRO 2D Die Microtrak TM PRO 2D Lasersensor-Serie nutzt die neueste CCD-Lasertriangulationstechnologie, die eine hochpräzise, ​​präzise Messung von bis zu 700 Hz ermöglicht. Microtraktrade 3 Der hochauflösende Hochgeschwindigkeits-Laser-Wegsensor Microtraktrade 3s (berührungsloser linearer Wegsensor) nutzt die neueste CMOS-Sensortechnologie, die selbst die schwierigsten Messanwendungen herausfordert. Microtraktrade 4 Der Microtraktrade 4 ist der beste Lasersensor zur Messung von Höhe, Dicke, Verschiebung, Vibration und mehr. Es bietet Datenausgabe und Stromversorgung über ein einziges USB-Kabel. Anwendungen Positionserkennung Die allgemeine Positionierung ist die häufigste Anwendung für Lasersensoren. Ihre schnelle, hochlineare Antwort macht sie ideal für statische und aktive Rückkopplungs-Positionierungsanwendungen. Großer Betriebsabstand und Messbereich bieten die Flexibilität für die Prozess - und Qualitätskontrolle. Typische Anwendungen sind: Fahrbahn - und Betonstraßenprofilierung Bahngleisausrichtung Roboterstandort Schweißkopfposition Leadposition und Pitch auf integrierten Schaltkreisen Regelung von Roboter - und Positioniersystemen Dynamische Messungen Berührungslose Sensoren eignen sich ideal zum Messen von bewegten Zielen, da sie einen hohen Frequenzgang haben Und beeinträchtige nicht die Zielbewegungen durch Hinzufügen von Masse. Unsere Lasersensoren sind mit einer Abtastfrequenz von 40 kHz und einem echten 20 kHz Frequenzgang ausgelegt und eignen sich ideal für Hochgeschwindigkeitsanwendungen wie: Spindelauslaufanalyse Piezoelektrische Charakterisierung Ultraschall-Vibrationsmessungen Inline Prozessüberwachung Vakuumdichtungsintegrität für Konservenindustrie Oberflächenprofil aus einer Vielzahl von Werkstoffen Dicken - und Maßmessungen On-line-Fertigungsdickenmessungen wurden konventionell mit Direktkontakt-Messsystemen durchgeführt. Sensoren, wie LVDTs, werden oberhalb und unterhalb des zu messenden Materials positioniert, um die Oberflächenposition zu verfolgen. Die Sensorausgänge werden durch Software oder eine Summiereinrichtung kombiniert und die Dicke bestimmt. Leider verursachen Kontaktmethoden Messprobleme. Nicht nur kann das zu messende Material beschädigt werden, sondern auch der Sensorverschleiß. Darüber hinaus sind Kontaktsensoren langsam und können nicht ordnungsgemäß verfolgen Ziele, die sich bewegen oder vibrieren können, so dass diese Anwendungen ideal für unsere Lasersysteme. Einseitige Dickenmessungen sind möglich, wenn eine Seite des Materials gegen eine feste Bezugsebene konstant gehalten werden kann. Für beste Ergebnisse werden jedoch doppelseitige Messungen bevorzugt. Dies liegt daran, dass ein zweiseitiger Ansatz alle Fehler beseitigt, die aus dem Material, das sich bewegt oder vibriert, eingeführt werden könnte. Unser Zwei-Sensor-Anlauf synchronisiert die Datenabtastung für beide Sensoren, was eine korrekte Dickenmessung gewährleistet. Diese Art von System bietet sowohl analoge (0-10V), (4-20 ma) und digitale Ausgänge (RS-485 Binärformat). Entweder kann verwendet werden, um Dickenergebnisse zu liefern, aber Analog ist die bevorzugte Wahl, wenn eine Hochfrequenz (gt100Hz) Dicke erforderlich ist. Erfolgreiche Anwendungen sind: Prozessüberwachung der Holzdicke Qualitätskontrolle bei Betonblockherstellung Trennabstand zwischen Rollen Bremsenrotordicke Blech - und Bahndicke Schlüsselvorteile Die Fähigkeit, Messungen unter einem Mikron zu erreichen, zu einem Bruchteil der Kosten für andere Hochleistungs-Technologien Messbereichsbereich ermöglicht eine Vielzahl von Applikationsanforderungen Ein großer Arbeitsabstand, der einen ausreichenden Abstand bietet, um mögliche Schäden durch Kontakt mit dem bewegten Ziel zu reduzieren Wie Laser-Triangulationssensoren arbeiten Laser-Triangulationssensoren enthalten eine Festkörper-Laserlichtquelle und einen PSD - oder CMOSCCD-Detektor . Ein Laserstrahl wird auf das zu messende Target projiziert und ein Teil des Strahls wird durch Fokussieroptik auf einen Detektor reflektiert. Wenn sich das Ziel bewegt, bewegt sich der Laserstrahl proportional auf dem Detektor. Das Signal vom Detektor wird verwendet, um den relativen Abstand zum Ziel zu bestimmen. Diese Information ist dann typischerweise über einen analogen Ausgang, eine digitale (binäre) Schnittstelle oder eine digitale Anzeige zur Verarbeitung verfügbar. Lasertriangulationsprinzip Unterschiede zwischen CMOSCCD - und PSD-Sensoren CMOS - und CCD-Sensoren ermitteln die Spitzenverteilung der Lichtmenge auf einem Sensorpixelarray, um die Zielposition zu identifizieren, während PSD-Sensoren den Strahlschwerpunkt auf der Grundlage des gesamten reflektierten Flecks auf einem Array berechnen. Aus diesem Grund sind PSD-Sensoren anfälliger für störende Reflexionen von wechselnden Oberflächenbedingungen, die ihre Genauigkeit reduzieren können. Bei der Messung zu idealen matten Oberflächen oder spiegelnden Zielen ist ihre Auflösung jedoch unübertroffen. CCD - und CMOS-Systeme sind typischerweise genauer über eine breitere Vielfalt von Oberflächen, da nur die höchsten geladenen Pixel aus dem reflektierten Strahl verwendet werden, um die Position zu berechnen. Die niedrig geladenen Pixel werden üblicherweise durch unerwünschte Reflexionen von wechselnden optischen Eigenschaften der zu messenden Oberfläche erregt und können bei der Signalverarbeitung leicht ignoriert werden. Dies ermöglicht es ihnen, in einer breiteren Palette von Anwendungen eingesetzt werden. Abbildung 2 zeigt die Signalverteilungsdifferenz zwischen CMOS - und PSD-Technologie und unterstreicht das potenzielle Genauigkeitsproblem, das mit PSD-Sensoren verbunden ist. Potenzielle Fehler, die durch einen PSD-Lasersensor induziert werden Anwendbar auf hochreflektierende oder spiegelnde Oberflächen Laser-Triangulationssensoren können auch auf hochreflektierenden oder spiegelnden Oberflächen verwendet werden, die üblicherweise als spiegelnde Flächen bezeichnet werden. Mit diesen Flächen kann der typische Triangulationssensor, wie im Lasertriangulationsprinzip gezeigt, nicht verwendet werden, da das Laserlicht direkt zurück in sich selbst springt. Für diese Fälle ist es notwendig, den Strahl schräg auf das Ziel zu richten. Der Strahl reflektiert vom Ziel bei gleichem, aber entgegengesetztem Winkel und fokussiert auf den Detektor. Wir fertigen Laserköpfe, die speziell für spiegelnde Flächen konzipiert sind, oder jeder unserer Laser kann schräg montiert und ggf. im spiegelnden Modus betrieben werden. Funktionsprinzip eines spiegelnden Laserkopfes Eigenschaften von Laser-Triangulationssensoren Berührungslose Laser-Wegsensoren sind berührungslos durch Design. Das heißt, sie sind in der Lage, die Position oder Verschiebung eines Objektes präzise zu messen, ohne es zu berühren. Aus diesem Grund wird das zu messende Objekt nicht verzerrt oder beschädigt und die Zielbewegungen werden nicht gedämpft. Darüber hinaus können Laser-Verschiebungssensoren Hochfrequenz-Bewegungen messen, da kein Teil des Sensors in Kontakt mit dem Objekt bleiben muss, was sie ideal für Schwingungsmessungen oder Hochgeschwindigkeits-Produktionslinienanwendungen macht. RangeStandoff Distance Laser Triangulationssysteme haben einen idealen Betriebspunkt, der manchmal auch als Abstandsabstand bezeichnet wird. Zu diesem Zeitpunkt befindet sich der Laser am schärfsten Brennpunkt und der reflektierte Punkt befindet sich im Zentrum des Detektors. Wenn sich das Ziel bewegt, bewegt sich der Fleck in Richtung der Enden des Detektors, der Messungen über einen bestimmten Bereich ermöglicht. Sowohl der Bereich als auch der Abstand eines Sensors werden durch seine optische Gestaltung bestimmt. Die optimale Leistung wird im Abstandsabstand erreicht, da der Fleck am Mittelpunkt am kleinsten ist und hoch auf den Detektor konzentriert ist. Erkennungsalgorithmen korrigieren für alle Ungenauigkeiten, die beim Betrieb leicht unscharf gemacht werden und die meisten Hersteller bestimmen die Leistung über den gesamten Messbereich. Für einen gegebenen Längendetektor bietet ein kleinerer Akzeptanzwinkel einen größeren Messbereich und Betriebsabstand. Ein größerer Winkel liefert das Gegenteil, jedoch kann eine höhere Empfindlichkeit aufgrund der optischen Hebelwirkung erhalten werden. Dieses vereinfachte Diagramm visualisiert den Unterschied zwischen zwei verschiedenen Akzeptanzwinkelsensoren Empfindlichkeit In Messsystemen wird die Empfindlichkeit üblicherweise durch die Art und Weise, wie viel Verschiebung pro Maßeinheit erfolgt, typischerweise in Mikrometermilli-Volt ausgedrückt. Je höher die Empfindlichkeit (mit einer niedrigeren Zahl dargestellt), desto besser ist in den meisten Fällen, weil eine größere Auflösung erhalten werden kann. Um die höchste Empfindlichkeit zu erreichen, ist es ideal, dass der Laserstrahl über die gesamte Detektorlänge über den Anwendungsmessbereich verläuft. Die Empfindlichkeit wird durch die Steilheit der Sensorausgangsreaktion bestimmt. Die Ausgabe von zwei Sensoren mit unterschiedlichen Empfindlichkeiten ist in der Grafik dargestellt. Bitte beachten Sie, dass die Steigung jeder Kurve den jeweiligen Empfindlichkeitsfaktor darstellt, wobei Kurve A doppelt so empfindlich ist. Auflösung Die Auflösung eines Laser-Wegsensors ist definiert als die kleinste Distanzänderung, die zuverlässig gemessen werden kann. Wenn sie konstruiert sind, bieten Laser-Triangulationssensoren eine extrem hohe Auflösung und Stabilität, die sich oft dem der teuren und komplexen Laserinterferometersysteme nähert. Wegen ihrer Fähigkeit, solche kleinen Bewegungen zu erkennen, wurden sie erfolgreich in vielen anspruchsvollen, hochpräzisen Messanwendungen eingesetzt. Der primäre Faktor bei der Bestimmung der Auflösung ist das System elektrische Rauschen. Wenn der Abstand zwischen Sensor und Ziel konstant ist, schwankt der Ausgang aufgrund des weißen Rauschens des Systems immer noch leicht. Es wird davon ausgegangen, dass man ohne externe Signalverarbeitung keine Verschiebung der Ausgabe von weniger als dem zufälligen Rauschen des Instruments erkennen kann. Aus diesem Grund werden die meisten Auflösungswerte basierend auf dem Peak-to-Peak-Wert des Rauschens dargestellt und können durch eine spezifische Formel dargestellt werden: Auflösung Empfindlichkeit x Rauschen Basierend auf der Formel ist es offensichtlich, dass für eine feste Empfindlichkeit die Auflösung allein abhängig ist Auf den Lärm des Systems. Je niedriger der Lärm, desto besser die Auflösung. Die Menge an Rauschen hängt von der Systembandbreite ab. Dies liegt daran, dass Rauschen im Allgemeinen zufällig über einen weiten Frequenzbereich verteilt wird und die Bandbreite mit der Filterung begrenzt wird, um einige unerwünschte höhere Frequenzschwankungen zu entfernen. Unsere Lasersensoren bieten auch Verschiebungswerte in digitalen Formaten. Die digitale Ausgabeauflösung wird berechnet, indem der Verschiebungsbereich durch die Prozessorbitrate dividiert wird. Zum Beispiel würde ein Sensor mit einem 2000-Mikron-Bereich eine Auflösung von 20002E16 oder 0,03 Mikrometer für ein 16-Bit-System haben. Bei Verwendung eines 12-Bit-Konverters wäre die Auflösung bei 20002E12 oder 0,5 Mikron schlechter. Die folgenden Abbildungen zeigen den Unterschied in der Ausgabe von zwei identischen Systemen mit verschiedenen Tiefpassfiltern. Alle unsere Lasertriangulationssysteme verfügen über einstellbare Einpaßfilter für die einfache Einstellung im Feld. Verstärkerausgangsrauschen mit 20 kHz Tiefpaßfilter Verstärkerausgangsrauschen mit 100Hz Tiefpassfilter Die Bandbreite oder Cutofffrequenz eines Systems wird typischerweise als Punkt definiert, an dem der Ausgang um -3dB gedämpft wird. Dies entspricht etwa einem Ausgangsspannungsabfall von 30 des Istwertes. Mit anderen Worten, wenn ein Target mit einer Amplitude von 1 mm bei 5 kHz vibriert und die Bandbreite des Lasersensors auf 5 kHz eingestellt ist, wäre die tatsächliche Ausgabe 1 mm x 70 0.70 mm. So ist es wichtig, die Frequenz des Frequenzumrichters höher als die erwartete Zielbewegung einzustellen. Alle unsere Lasersensoren haben einstellbare Filtereinstellungen. Der entsprechende Filter sollte für die Anwendung ausgewählt werden, um eine Dämpfung der Ausgabe zu verhindern. Unsere Applikationsingenieure können bei der Auswahl der entsprechenden Filtereinstellungen helfen. Räumliche Auflösung Bei Messungen liefern Lasersensoren einen Abstand, der etwa gleich der durchschnittlichen Oberflächenposition innerhalb des Laserspots ist. Sie sind nicht in der Lage, die Position der Merkmale, die kleiner als die Größe des Flecks sind, genau zu erfassen, sie können jedoch wiederholt auf raue Oberflächen messen. Aus diesem Grund sollte der Laserpunkt immer etwa 25 kleiner sein als die kleinste Funktion, die Sie versuchen zu messen. Kleinere Flecken können kleinere Merkmale auf einem Objekt unterscheiden. In einer idealen Welt wäre die Leistung von jedem Sensor perfekt linear und nicht von einer Geraden an irgendeinem Punkt abweichen. Allerdings gibt es in Wirklichkeit leichte Abweichungen von dieser Linie, die die Systemlinearität definieren. Typischerweise wird die Linearität als Prozentsatz des Full Scale Measurement Range (FSR) angegeben. Während der Kalibrierung wird der Ausgang des Laserkopfes mit dem Ausgang eines hochpräzisen Standards verglichen und Unterschiede werden festgestellt. Diese Unterschiede werden durch die Verwendung von Nachschlagetabellen automatisch korrigiert. Unsere Microtrak II Lasersensoren bieten heute die höchste Linearität. Die meisten Systeme übersteigen -0,05 FSR mit einigen erreichen -0.01 oder besser. Genauigkeit ist eine Funktion der Linearität, Auflösung, Temperaturstabilität und Drift, wobei die Linearität der Hauptverantwortliche ist. Die lineare Reaktion unserer Sensoren ist sehr wiederholbar. Kalibrierberichte liefern Daten, die verwendet werden können, um die Nichtlinearität eines Systems mit preiswerten Computern und Korrektursoftware zu korrigieren, was zu einer verbesserten Genauigkeit bei Bedarf führt. Anwendung von Lasertriangulationssensoren Material und Finish Bei der Anwendung eines Lasersensors ist zunächst die Oberflächenreflexion zu bestimmen. Ein beständiges mattes Finish ist für die beste Leistung wünschenswert, wenn diffuse Köpfe verwendet werden. Wenn eine hochglanzpolierte oder hochglanzpolierte Ausführung verwendet wird, empfehlen wir dringend einen spiegelnden Laserkopf. Zielform Für eine optimale Leistung sollte das Ziel bei 90 Grad zum Laserkopf positioniert werden, um Neigungsfehler zu vermeiden. Der Einfluss der Kippung hängt von den reflektierenden Oberflächeneigenschaften ab. Ein ideal diffuses Ziel ermöglicht einen ordnungsgemäßen Betrieb auf Flächen, die um 30 Grad oder mehr von normal gekippt sind. Ein Spiegelziel erzeugt jedoch Fehler, wenn sich die Neigung um bis zu 1 Grad ändert. Vorsicht ist geboten bei der Planung und dem Betrieb der Vorrichtung, um jede Zielkippung zu minimieren. Lasersensoren können auch zur Messung von gebogenen Zielen verwendet werden. Für beste Ergebnisse sollte der Strahl direkt in Richtung der Mitte der Krümmung positioniert werden. Dadurch wird jede Neigung, die der Laser sieht, praktisch eliminiert. Darüber hinaus sollte die Orientierung des Kopfes so sein, dass die gekrümmte Oberfläche den Lasertriangulationswinkel nicht schräg macht. Die folgende Abbildung zeigt die richtige Ausrichtung für ein System zur Reduzierung der Kippeffekte. Beachten Sie, wie der Laserstrahl durch Zielform abgelenkt werden kann. Achten Sie darauf, Ihre Ziele Funktionen vor der Messung, um sicherzustellen, dass die Laser Rückkehr Licht ist nicht behindert. Die folgende Abbildung zeigt den richtigen und falschen Weg, um einen Lasersensor zu orientieren. Umgebungsbedingungen Da Laser-Triangulationssysteme optische Sensoren sind, ist es wichtig, den optischen Weg sauber und frei von Hindernissen oder Fremdmaterialien zu halten. Schmutz, Staub und Rauch können die Messergebnisse beeinflussen oder sogar die Sensoren völlig nutzlos machen. Es ist darauf zu achten, dass solche Kontaminationen beseitigt werden und saubere Luftreinigungssysteme sollten bei Bedarf verwendet werden. Wenn diese Art von System nicht möglich ist, ist es wichtig, die äußeren Linsen regelmäßig zu reinigen, um Komplikationen zu vermeiden. Das häufigste Umweltproblem, das die Genauigkeit eines Lasersensors beeinflussen kann, ist die Temperatur. Nicht nur die Elektronik zeigt Temperatur Drift, sondern auch Expansion und Kontraktion von mechanischen Komponenten und Fixierung kann physisch ändern die Sensor-Lücke. Alle unsere Microtrak II Sensoren haben eine Temperaturstabilität von weniger als -0,05 des Messbereichs des Messbereichs über einen Temperaturwechsel von 0 bis 40 ° C. Es ist wichtig, dass die Halterung, die einen Lasertriangulationssensor hält, stabil ist. In Anbetracht dessen, dass Temperaturänderungen zu Expansion und Kontraktion führen können, was zu einer Distanzänderung zum Ziel führt, sollten Vorrichtungen aus dem geeigneten Material hergestellt werden, um diesen Effekt zu minimieren. Die Halterung sollte auch so kurz wie möglich sein und lange Kragarme sollten vermieden werden, um nicht nur Temperaturprobleme zu minimieren, sondern auch Vibrationen zu reduzieren. Unsere Lasersensoren haben Durchgangslöcher, mit denen die Laserköpfe montiert und befestigt werden können. Fixtures sollten gemacht werden, um die Lage dieser Löcher entsprechen und halten Sie den Laserkopf senkrecht auf das Ziel von Interesse. Synchronisation Bei der Durchführung von Differenzdickenmessungen mit 2 Laserköpfen ist es wichtig, Messungen von beiden Köpfen genau zu nehmen und zu bearbeiten. Diese Vorgehensweise beseitigt unerwünschte Ergebnisse durch Vibrationen. Wenn sich das Ziel bewegt und Messungen zu leicht unterschiedlichen Zeiten durchgeführt werden, können die verarbeiteten Ergebnisse ein etwas dünneres oder dickeres Ziel melden. Unsere Microtrak II Linie von Lasersensoren hat Vorkehrungen, um die Köpfe zu eliminieren, die dieses Problem beseitigen. In diesem Kapitel untersuchen wir die Ausrüstung und die Techniken der Lärmveränderungen sowie die Entwicklung von Kartenerhebungen und gehen auf eine einfache Interpretation der Ergebnisse. Lärmmessung und Umfrage Warum messen wir die Schallpegel. Klangmessung ermöglicht eine detaillierte und präzise Analyse aller Klänge. Im Falle von angenehmen Klängen kann dies bedeuten, dass wir die Menge der mit ihnen verbundenen Lust verbessern können. Ein Beispiel hierfür wäre, die Leistungsfähigkeit der Komponenten eines HiFi-Systems zu verbessern oder die Akustik eines Auditoriums zu verbessern. Wenn Klangmessung auf lästige oder unerwünschte Geräusche angewendet wird, wird es verwendet, um zu versuchen, den Ärger zu reduzieren. Da die Charakterisierung des Lärms ein sehr Fachgebiet ist, werden sich nicht alle Parteien auf das Niveau der Störung einer Lärmquelle einigen. In der Tat stellen die psychologischen und physiologischen Unterschiede zwischen den Menschen fast sicher, dass die wissenschaftliche Messung nicht in der Lage ist, vollständig zu verstehen, was zumindest teilweise ein subjektives Urteil ist. Die Messung gibt uns aber ein Objekt zum Vergleich von Tönen unter verschiedenen Bedingungen. Sie geben auch klare Informationen darüber, wann ein Klang wahrscheinlich das Gehör schädigen kann, und schlagen daher vor, wenn Korrekturmaßnahmen wie Schutzausrüstung erforderlich sind. Zusätzlich kann der Hörverlust beurteilt werden, um die Menge an Schaden zu beurteilen, Dies geschieht durch audiometrische Tests, die Personen, die Leistung über eine Reihe von Frequenzbereichen zu messen. Audiometrische Tests sind ein wesentlicher Bestandteil eines erfolgreichen Gehörschutzprogramms. Die Lärmmessung ist auch für Rauschunterdrückungsprogramme unerlässlich. Hohe Lärmbereiche wie Fabriken, Flughäfen, belebte Straßen, Minen und Unterhaltungszentren sollten regelmäßig bewertet werden, um ihre Auswirkungen auf die Umwelt zu beurteilen. Was ist der Unterschied zwischen Schallleistung und Schalldruck Diese Begriffe werden häufig bei der Beurteilung von Rauschen verwendet, aber sie werden oft falsch verwendet. Die Schallleistung bezieht sich auf die Menge der von der Rauschquelle übertragenen Schallenergie. Schalldruck ist die Differenz zwischen dem tatsächlichen Druck, der durch eine Schallwelle erzeugt wird, und dem durchschnittlichen oder barometrischen Druck an einem gegebenen Punkt im Raum. Eine andere Einheit, Schallpegel wird auch häufig verwendet. Es bezieht sich auf den gewichteten Schalldruckpegel, der durch die Verwendung eines Schallpegelmessers und eines Frequenzgewichtsnetzes wie A, B oder C erhalten wird. Diese werden später in diesem Kapitel ausführlicher erörtert. Eine gute Analogie für diese Begriffe konnte man durch die Berücksichtigung eines Fußes in einen Teich von Wasser erhalten. Die Schallleistung ist gleich der Energiemenge, die der Fuß benutzt, um die Wellen im Teich aufzustellen, während der Schalldruck ist, wie viel ein Boot, das auf dem Teich schwimmt, durch die Wellen bewegt wird. Messung der Schalldruckpegel Die Messung von Schall und Rauschen erfolgt über Schallpegelmesser, von denen mehrere Typen vorhanden sind. Sie sind so konzipiert, dass sie in etwa der gleichen Weise wie das menschliche Ohr auf Klang reagieren und eine objektive und reproduzierbare Bewertung der Schalldruckpegel ermöglichen. Die meisten basieren auf dem einfachen Prinzip der Verwendung eines Mikrofons als Detektionsgerät, das elektrische Impulse in einen Verstärker speist, der dann das Signal an ein digitales Messgerät weiterleitet (normalerweise in dB kalibriert). Die Messungen werden normalerweise über einen Standardzeitraum (0,1-1,0 Sekunden) übernommen. Frequenzanalyse und Klanggewichtung (A, B, C, D, Lin) Es können teurere Schallpegelmesser eingerichtet werden, um die Frequenz der Schallwellen oder die Intensität jeder der verschiedenen Frequenzen, die das Rauschen bilden, zu analysieren. Zusätzlich können Tonsignale durch ein Gewichtungsnetzwerk geführt werden, bei dem es sich um eine elektronische Schaltung handelt, deren Empfindlichkeit gegenüber verschiedenen Schallfrequenzen in gleicher Weise wie das menschliche Ohr variiert. Das simuliert gleichmäßige Konturen. Im vorigen Kapitel wurde gezeigt, dass die scheinbare Lautstärke eines Klangs mit der Häufigkeit des Klangs sowie dem Schalldruckpegel zusammenhängt. Dies ist, weil die menschliche Ohrhörer Antwort auf Ton variiert je nach der Frequenz der Schallwellen. Die Schallmessgeräte sind nun dafür ausgelegt, das Verhalten des Ohres mit elektronischen Gewichtungsnetzen zu berücksichtigen, die bestimmte Klangfrequenzen herausfiltern und andere bevorzugen. Es gibt mehrere verschiedene international standardisierte Merkmale verwendet, um 8220weight8221 Sound. Diese werden als A-, B-, C-, D - und Lin-Gewichtungen bezeichnet. Die A-Gewichtungsschaltung ist so ausgelegt, dass sie die Reaktion des durchschnittlichen menschlichen Ohres bei niedrigen Schalldruckpegeln annähert. Ähnlich beabsichtigen die B - und C-Gewichtungsschaltungen, die Reaktion des menschlichen Ohres bei 55 8211 85 dB bzw. 85 dB zu approximieren. Die Eigenschaften dieser Netze sind in Abbildung 2.1 dargestellt. Eine weitere Gewichtung, die D-Gewichtung wird manchmal für Fluglärm verwendet. Die meisten Schallpegelmesser haben auch ein lineares Netzwerk. Das macht das Signal überhaupt nicht aus, sondern erlaubt es dem Signal, unmodifiziert zu gehen. Die auf diese Weise erhaltenen Schallpegel werden als Lin bezeichnet. Am häufigsten wird in diesen Tagen das A-Gewichtungsnetzwerk 8211 verwendet, und der Trend scheint, es fast ausschließlich zu nutzen, wenn ein Gewichtungsnetzwerk wünschenswert ist. Denn die B - und C-Gewichtungsnetze korrelieren nicht gut mit den subjektiven Hörversuchen. Dies ist wahrscheinlich, weil die gleichen Lautheit Konturen, die verwendet wurden, um die Gewichtung Skalen verwendet reine Töne 8211 und die meisten natürlichen Klänge sind aus komplexen Signalen aus vielen verschiedenen Tönen gemacht. Abbildung 2.1 8211 A, B und C Gewichtskurven für Schallpegelmesser (von Bies amp Hanson) Tabelle 2.1 zeigt die Korrekturen in dB, die auf bestimmte Frequenzen vorgenommen wurden, um eine A-Gewichtung zu erhalten. Tabelle 2.1 8211 Korrekturen (dB) auf Frequenzen, um dB (A) zu erhalten 1 Es ist möglich, die Werte aus Tabelle 2.1 zu verwenden, um einen ungewichteten (Lin) Schallpegel in dB in einen A-bewerteten Schallpegel umzuwandeln, wie im Beispiel gezeigt Unten in Tabelle 2.2 angegeben. Tabelle 2.2 8211 Ein Beispiel für eine Anwendung einer A-Gewichtung auf einen linearen Schallpegel1. Die A-bewerteten Schallpegel werden durch Addition der A-gewichteten Korrekturen zu den linearen Schallwerten für jede Frequenz gefunden. Dadurch werden die in Zeile 3 dargestellten Werte erzeugt. Die Schallpegelwerte in Zeile 3 werden dann addiert, um den A-bewerteten Schallpegel in den Einheiten dB (A) zu geben. Wenn zusammen addiert das endgültige Ergebnis ist 84.9dB (A), nicht die 650 ungerade erwartet. Dies wird später im Abschnitt über die Kombination von Dezibel-Messungen erläutert. Die (A) bedeutet hier einfach, dass der Schallpegel entweder mit einem A-Netzgewicht auf einem Schallmesser erhalten wurde oder in A-Gewichtung wie oben gezeigt umgewandelt wurde. Kombinieren von Schallpegeln in Dezibel Häufig ist es notwendig, die Messungen von mehreren Rauschquellen zu kombinieren, die in Dezibel angegeben sind, um einen Gesamtrauschpegel zu erhalten. Zum Beispiel können wir den Lärmpegel am Arbeitsplatz vorhersagen, wenn eine Maschine mit bekannten Schallemissionen hinzugefügt wird. Dies geschieht durch Hinzufügen des Schallpegels von der Maschine auf die Hintergrundebene bereits am Arbeitsplatz. Es kann nicht durch einfaches Hinzufügen der Werte in dB geschehen. Dies liegt daran, dass die dB-Skala eine konkurrenzfähige logarithmische Skala ist. Um Schallpegel zu kombinieren, ist es notwendig, sie wieder in Energieniveaus umzuwandeln, sie hinzuzufügen und sie dann wieder in dB umzuwandeln. Wenn dies geschehen ist, werden Sie feststellen, dass die Kombination einer 80dB-Klangquelle mit einem weiteren 80dB-Sound einen Gesamtschalldruckpegel von 83dB und nicht den erwarteten 160dB erzeugt. Mit anderen Worten für jede 3dB Erhöhung der Schalldruck Ebene verdoppelt. Die Mathematik der Kombination von dB-Werten ist ein wenig kompliziert. Ohne zu erklären, wie es gemacht wird, ist die Gleichung für die Berechnung wie folgt. Schalldruckpegel 10log 10 10 (1. dB-Wert 10) 10 (2. dB-Wert 10) 10 (3. dB-Wert 10). Zum Beispiel, wenn Sie die Klänge aus drei Geräuschquellen mit Schalldruckpegeln von 89dB, 90dB und 91dB zusammenfügen möchten, gehen Sie wie folgt vor. Schalldruckpegel 10log 10 10 8910 10 9010 10 9110 10log 10 7.94 x 10 8 10 x 10 8 12.59 x 10 8 10log 10 30.53 x 10 8 Hinweis: Diese Werte werden durch Division der Indizes (zB 8910 bis 8.9), Dann nehmen die Anti-Log (Push-Inverse dann melden Sie sich Rechner) des Ergebnisses. In diesem Fall ist es 7,94 x 10 8. Wenn Sie die Tonpegel subtrahieren möchten, verwenden Sie dieselbe Gleichung, außer dass die Werte in eckigen Klammern subtrahiert werden. Ein Beispiel dafür kann sein, wenn Sie eine laute Maschine in einer Fabrik haben und den Lärm von der Maschine nur herausfinden möchten. Mit der Maschine auf dem Geräuschpegel in der Fabrik ist 95dB, aber wenn es ausgeschaltet ist, wird es auf 89dB reduziert. Das Geräusch von der Maschine wird wie folgt bestimmt: Schalldruckpegel 10log 10 10 9510 8211 10 8910 10log 10 31.62 x 10 8 - 7.94 x 10 8 10log 10 23.68 x 10 8 Lärmrechner 1 - Hinzufügen von Verstärker Subtrahieren von Schalldruckpegeln Geben Sie die Werte ein Sie wollen in die SPL-Zellen rechnen und durchlaufen. Die Antworten werden automatisch angezeigt Wenn Sie all diese Mathematik zu hart finden, gibt es Diagramme, die verwendet werden können, um den kombinierten Schallpegel aus zwei Quellen abzuleiten. Dies ist in Abbildung 2.2 dargestellt. Abbildung 2.2 8211 Diagramm für die Kombination von Schallpegeln Um dies zu nutzen, um die Wirkung der Kombination von zwei Rauschquellen 8211 eines von 88dB und eines anderen von 91dB zu schätzen, gehen Sie wie folgt vor. Finden Sie den Unterschied zwischen den beiden Tonpegeln Finden Sie diesen Wert auf der X-Achse des Diagramms Gehen Sie direkt von der X-Achse bis zum Überschneiden der Kurve. Bewegen Sie sich direkt auf die Y-Achse und notieren Sie den Wert Hinzufügen des Wertes, der von der Y-Achse zu der lärmenden Quelle erhalten wird Um Rauschpegel für mehrere kombinierte Quellen zu erhalten, wiederholen Sie die ersten fünf Schritte für die niedrigsten Rauschquellen und berechnen dann ihre Kombination mit Die nächste lauteste Quelle. Zum Beispiel, wenn Sie die Klänge aus drei Rauschquellen mit Schalldruckpegeln von 87dB, 90dB und 94dB addieren möchten, gehen Sie wie folgt vor: Die beiden niedrigsten Geräuschquellen sind 87 und 90, daher ist der Unterschied 3dB Der korrigierte Wert von der Diagramm ist 1.7dB (siehe gestrichelte Linien in Abbildung 2.2) Gesamtrauschen aus diesen beiden Quellen ist also 90 1.7 91.7dB Geräuschpegelunterschied zwischen der lautesten Maschine und dem kombinierten Rauschen der beiden anderen ist 94 8211 91.7 2.3dB Der korrigierte Wert aus dem Diagramm Ist 2.0dB Gesamtrauschen aus diesen beiden Quellen ist daher 94 2 96dB Frequenzanalyse, Frequenzbänder und Mittelfrequenz Um in der Lage zu sein, Töne auf die Wahrnehmungsstufen des menschlichen Ohres richtig zu gewichten oder detailliertere Informationen über komplexe Klänge zu erhalten, Ist notwendig, um den Frequenzbereich des hörbaren Tons (20 8211 20.000 Hz) in Bands zu teilen. Dies geschieht durch die Verwendung von elektronischen Filtern, die alle Klänge mit Frequenzen außerhalb des ausgewählten Bandes ablehnen. Diese Bänder haben normalerweise Breiten von 13 Oktaven oder 1 Oktave. Für diejenigen, die nicht mit Musik vertraut sind, ist eine Oktave eine Verdoppelung der Frequenz (d. h. von 260 auf 520Hz ist eine Oktave). Auf einem Klavier bedeutet das, acht weiße Tasten (also der Begriff Oktave) zu bewegen. Bei einem Schallfrequenzgraph bedeutet es ein Frequenzband, bei dem die höhere Frequenz doppelt so hoch ist wie die niedrigere Frequenz. Bei der Schallmessung sind die für Frequenzbänder angegebenen Werte normalerweise Mittenfrequenzen. Dies bedeutet, dass eine Reihe von Klängen durch den Schallfilter erlaubt wird, wobei die Häufigkeit die Mitte ist. Ein Beispiel hierfür ist die 1000Hz-Mittenfrequenz. In diesem Band erlaubt ein Filter alle Klangfrequenzen zwischen 707 8211 1414Hz durch, aber lehnt alle anderen ab. Dieser Prozeß der Aufteilung des komplexen Schalls in Banden wird als Frequenzanalyse bezeichnet, und die Ergebnisse einer Frequenzanalyse werden in einem Diagramm dargestellt, das als Spektrogramm oder als Frequenzhistogramm bezeichnet wird. Abbildung 2.3 zeigt das Spektrogramm einer komplexen Wellenform. Abbildung 2.3 8211 Das Spektrogramm einer komplexen Wellenform (von Bruumlel und Kjaeligr 8211 Measuring Sound). Nachdem ein Signal in Frequenzbänder aufgeteilt worden ist, dann gewichtet, wird es im Allgemeinen innerhalb des Schallpegelmessers und seines Root Mean Square oder (RMS) Wertes, der mit einem RMS Detektor bestimmt wird, verstärkt. Dies bestimmt die Energiemenge im zu messenden Klang. Messung der Geräuschbelastung 8211 Äquivalente kontinuierliche Schallpegel (Leq) Da Schallwellen Energie übertragen, ist die Höhe der potentiellen Gehörschäden, die mit einer lärmenden Umgebung verbunden sind, direkt mit dem Schallpegel und dem Zeitaufwand verbunden, dem eine Person ausgesetzt ist. Das ist eine einstündige Exposition gegenüber einem lauten Klang wird mehr Schaden für unser Gehör machen als eine einminütige Belichtung mit dem gleichen Schalldruckpegel. Geräuschbelastung x Zeitgehörschaden Um das Gehörschadenspotential einer lärmenden Umgebung zu beurteilen, müssen sowohl der Schalldruckpegel als auch der Zeitpunkt der Exposition gemessen werden. Dies ermöglicht es uns, die Menge der von den Ohren erhaltenen Energie zu bestimmen. Wenn die Schallpegel ziemlich konstant sind, ist dies ein einfacher Vorgang, aber wenn sie schwanken, müssen die Schallpegel wiederholt über eine festgelegte Abtastperiode abgetastet werden, um gültige Ergebnisse zu erhalten. Es ist dann möglich, einen einzigen Wert abzuleiten, der als gleichwertiger kontinuierlicher Schallpegel (Leq) bezeichnet wird, der die Energiemenge, die über die Zeit von einem schwankenden Schall empfangen wird, auf eine äquivalente kontinuierliche Schallpegelbelastung bezieht. Es handelt sich also um das relative Potenzial für Hörschäden an einer gleichwertigen kontinuierlichen Lärmdosis. Ein gutes Beispiel für zeitveränderlichen Klang ist die Schätzung des Verkehrslärms in städtischen Gebieten. Wenn die Schallpegelmessung auch A-gewichtet ist, wird die Dosierung als LAeq bezeichnet. Neben der Bestimmung des Gehörschadens des Klangs werden diese Arten von Messungen auch häufig in gemeinnützigen Geräuschverletzungen eingesetzt. In order to be able to calculate the LAeq of a noise source it is essential to use an integrating sound level meter (see section on sound level meters) which accumulate and average the noise dose over a set time period 8211 usually 60 seconds. LAeq values can also be used to estimate the noise dose to a person who moves around in a work environment where noise levels vary greatly. For example if a worker spends one hour in a very noisy workshop (at 100dB(A)), then the other seven hours behind a desk in a quiet office (at 70dB(A)), their equivalent noise exposure level would be 91dB(A). Figure 2.4 8211 Estimation of LAeq values (from Bruumlel and Kjaeligr 8211 Measuring Sound2) Equivalent sound can also be useful in evaluating community noise over a 24hr period. Figure 2.5 shows how this may be used. The dotted line indicates the Leq for the same period, giving an indication of the constant sound level that would have delivered equivalent sound energy to the ears of residents. Figure 2.5 8211 Use of equivalent sound level for evaluating community noise These are the most common instruments used to measure sound pressure levels. The main components of a typical sound level meter are shown in Figure 2.6. Although there are many different brands and types of sound meters available, all have the basic layout shown. The microphone is a transducer that converts a physical measurement of sound waves into an electrical signal. The voltage that leaves the microphone is proportional to the sound pressure level. The most suitable type of microphone for sound level meters is the condenser microphone, which is very stable and reliable, but only produces a small voltage. This means that a preamplifier is needed to boost the signal before it can be processed. There are several different types of processing that may be performed on the signal. These will vary according to the type of assessment being conducted. The simplest type of processing involves passing the signal straight through to the detector unmodified. This produces the Lin or linear sound rating. It is sometimes referred to as an all pass network. More often though the signal is passed through a weighting network. The function of these has already been discussed, in previous sections. Basically they are just selective electronic filters which provide A, B, or C weightings to the sound frequencies. After the sound levels are weighted they are passed on to the amplifier, then the RMS detector, which accurately assess the amount of energy transferred by the sound wave. Figure 2.6 8211 The components of a typical sound level meter (above) Figure 2.7 8211 A typical hand held sound meter (from Bruumlel and Kjaeligr Instruments) Detector modes for sound meters Sound waves are rarely steady in level. In order to cope with the often large fluctuations of sound levels found during analysis, most sound level meters are provided with two or more response modes. Some of these include slow response mode, fast response mode, impulse mode and peak mode. This means that the meter responds much like the human ear 8211 in approximately 100 8211 125msec. It allows accurate analysis of sound that does not fluctuate very rapidly. This mode uses a time frame of approximately one-second to average the sound level. This does not mimic the response of the human ear, but rather is used to evaluate sound levels with large fluctuations in intensity during measurement. This is a very rapid response mode (typically 35msec). It is used to analyse very short sharp sounds such as dropping objects and impacts which could not be accurately followed by typical sound meter settings. This is referred to as transient noise. In this mode the meter responds like the human ear to transient noise peaks. Although the perceived loudness of very short duration sound is lower than that of steady continuous sound, this does not mean that the potential damage to hearing is reduced. For this reason most sound level meters include a circuit for measuring the peak value of the sound. This is the highest sound pressure level reached during measurement 8211 regardless of the duration for which it occurred. This is an important parameter in most occupational noise exposure standards. In Australia peak values are referred to as short-term exposure levels or STEL. Most meters also include a special circuit called a Hold circuit which stores the Peak value or the maximum RMS value. Integrating Sound Level Meters Noise levels encountered in practice are rarely constant in level. Often the fluctuations in sound pressure levels are quite large. In order to measure these levels most high quality sound meters are equipped with an integrating facility, which allows mean sound levels over a set time period to be established. More detail on this is given in the section on equivalent sound levels Calibration of Sound Level Meters As with all scientific instrumentation sound level meters must be calibrated to enable accurate and reliable sound level measurement. A complete procedure involves both electrical calibration and acoustic calibration. This involves the use of an internal oscillator of known frequency which checks the amplifier, the weighting networks and the output meter. If any of these are incorrect they may be adjusted by controls on the meter. This form of calibration does not however check the performance of the microphone, which must be checked by regular acoustic calibration. This involves placing a small acoustic calibrator (sometimes called a pistonphone) on the microphone, and comparing the result with the known reference value of the calibrator. These devices provide precisely defined sound pressure levels to which the sound pressure level meter should be adjusted (for example one provides a 94dB output at 1,000Hz). Generally accuracy of up to 0.2dB can be obtained by using these calibrators and a good quality meter. This calibration is normally limited to a few discrete frequencies, so it is by no means totally foolproof. It is good technique to calibrate a meter both before and after a sound measurement session to ensure that valid results have been obtained. Any large errors indicate damage to either the sound meter or the calibrator 8211 in which case both should be serviced. Common Errors in Performing Sound or Noise Measurements As with most scientific instruments, unless sound pressure level meters are used correctly, then the data produced with them is meaningless. Some of the more important points with regard to their use are listed below. In general the most important sources of error in obtaining sound levels include mishandling of microphones and meters, wind, temperature, dust, humidity, changes in ambient pressure, vibrations, magnetic fields, and background noise. Mishandling of microphones and equipment If microphones are placed on surfaces that are vibrating, then the microphone will produce signals that register on the meter as sound pressure. Exposure to extremely high noise levels and dropping microphones will also cause great changes in calibration of the instrument. Even a light breeze blowing across the microphone will produce spurious noise. This sounds somewhat like someone blowing in your ear and is principally made up of frequencies below 200Hz. Fitting a porous foam windscreen over the microphone reduces these effects. Additionally this protects the microphone from dust and humidity. Most commercially available windscreens do not work effectively in winds above 20kmh and they do attenuate (reduce) the levels of high frequency sound. If sound levels must be obtained in windy conditions then special acoustic enclosures may be used. Relative humidity levels of up to 90 have little or no effect on noise measurements. Moisture does however affect the long-term performance of the microphone. For this reason they should always be protected from rain and stored in a dry (or desiccated) environment. Most sound level meters are designed to work in temperature ranges from 821110 - 50degC. So temperature is not normally a problem. If the instrument is moved from an air-conditioned environment into a hot environment however, condensation forming on the microphone may cause problems. Very low temperatures may cause battery failure. Variations in atmospheric pressure of up to 10 cause little error (0.2dB) on microphone sensitivity, but at high altitudes the sensitivity of the instrument to high frequencies drops off. To get around this special adjustments must be made when calibrating with the pistonphone. Reflected and absorbed sounds Objects near sound sources may greatly affect the sound output. For the purpose of measurement to assess things such as operator levels, these must be left in place to ensure an accurate reflection of the true environment is obtained. If the true sound power output of a particular machine is required however, it may be necessary to remove such items. One factor that is often overlooked in sound measurement of noise sources is the level of background noise compared to the level of sound being measured. The background noise must be such that it does not overwhelm the sound being generated by the noise source. What this means in practice is that the level of the sound being measured must be at least 3dB higher than background for any sort of measurement to be made. This means that it must be at least twice as loud. Even when there is 3dB or more difference between background and the sound source being measured, it is still generally necessary to apply a correction factor to obtain a valid result. This is done by following the procedure below Measure the total noise level (LSN) Measure the background level only (LN) by turning off the noise source 8211 if possible. Find the difference between the two levels (LSN - LN). If the difference is less than 3dB then the background level is too high for reliable measurement. If it is between 3 8211 10 dB then a correction factor must be applied. If it is greater than 10dB then correction factors are unnecessary. An example of the use of correction factors is given in Figure 2.8. Use the correction chart to estimate the correction factor. The value for (LSN - LN) is plotted in the x-axis, and its intersecting value from the Y 8211axis obtained. The value obtained from the y-axis is subtracted from the total noise level (LSN). Figure 2.8 8211 Applying a correction for background noise. 1 Bies, D. A. and Hanson, C. H. Engineering Noise Control 8211 Theory and Practice, Chapman amp Hall, London, 1996. 2 Bruumlel and Kjaeligr, Measuring Sound, Naeligrum, 1984. 3 NSW DECC, Stationary Noise Source Policy, decc. nsw. gov. au, 1999 or later. 4 Standards Australia, AS 1055 8211 Acoustics 8211 Description and Measurement of Environmental Noise, 1997. 5 Standards Australia, AS 1217 8211 Acoustics 8211 Determination of Sound Power Levels of Noise Sources, 1985. 6 Standards Australia, AS IEC 61672.1 8211 Electroacoustics Sound Level Meters, 2004Glossary of Terms The following is an extensive list of terms that you may or may not be familiar with that you may encounter at our site or throughout your audio experience. If nothing else. use a few every now and then so everyone thinks youre really smart This Glossary is borrowed from the Diamond Cut MillenniumLIVE manual. any reference to those programs is purely intentional. Acoustical impedance is the total opposition provided by acoustical resistance and reactance to the flow of an alternating pressure applied to a system. More specifically, it is the complex quotient of the alternating pressure applied to a system by the resulting volume current. The unit is the acoustical ohm. Acoustical reactance is the imaginary part of the acoustical impedance. Energy is not dissipated by acoustical reactance it is only stored there. The unit is the acoustical ohm. Acoustically mastered record recordings utilized only the energy of the sound waves created by the sound source to modulate the master cutting lathe stylus. This recording technique had none of the benefits which signal amplification can provide to the recording process. This is the method that was utilized from the time of the invention of the phonograph by Thomas Edison in 1876 up until around 1925, when vacuum tube amplifiers and microphones began to be employed in the mastering process. By 1929, all of the major record companies had switched over to the quotelectrical processquot of record mastering. Acoustical Resistance is the real term of the acoustical impedance relationship. This is the term responsible for the dissipation of energy. The unit is the acoustical ohm. A device used to convert analog signals into digital (discrete time) signals, so that they can be signal processed by a computer algorithm. The sound card in your computer contains an A-D converter and also a D-A (Digital to Analog) converter. To be compatible with DC MillenniumLIVE . it must have at least 16-bit resolution. However, the software does support 8 through 24 bit resolution sound cards. (216 65,536). In other words, your sound card must be able to divide the amplitude of audio signals into numerically sampled representations, the smallest division being one part in 65,536. 16 bit audio has the same resolution as red book CD Audio. The A udio E ngineering S ociety A step-by-step procedure for solving a mathematical problem. Ampere (I) The unit of electric current that is equal to one coulomb flowing per second. Also, I V R, wherein V Voltage in Volts, and R Resistance in Ohms (also, see Ohms Law). An electronic system which enables an input signal to control power from a source independent of the signal and thus be capable of delivering an output that bears some relationship to, and is generally greater than the input signal. An audio amplifier performs this function producing a relatively linear relationship between the input signal and the output signal. For more information on audio amplifiers, refer to Pre-Amplifier and Power Amplifier in the Glossary section of the Help File. The loudness (or intensity) of a sound at any given moment in time, which is represented on the vertical axis of the a u d i o workspace areas. Amplitude in audio terms is usually expressed in relative terms (the ratio of two levels) in dB (decibels), although sometimes it may be represented in absolute terms such as volts, or sound pressure level. An electronic system in which signals are represented, amplified, and processed utilizing continuous voltages andor currents (whose value could be expressed as an irrational number at any point in time) which are not quantized. DC MillenniumLIVE utilizes several digital simulations of analog systems in its algorithms. Solvents that are made up of cyclic hydrocarbons which, after they evaporate, tend to leave little or no residue on the surface on which they were used. Attenuation is the process of signal reduction, which is the opposite of the process of signal amplification. Most filters attenuate signals outside of their passband and feed signals through with no attenuation (or amplification) within their passband. Some filters, such as parametric and graphic equalizers are configured to provide either amplification or attenuation at any given frequency. Devices such as volume control potentiometers, L Pads, T Pads and H Pads are used to attenuate signals independent of frequency, i. e. flat. L Pads hold either the input or the output impedance constant as the attenuation factor is modified. T Pads hold both the input and the output impedance constant as the attenuation factor is changed. H Pads perform the same function as T Pads, only for balanced line systems. Here is a table of resistance multipliers for a symmetrical (equal input and output impedance) T Pad attenuator: R1 Attenuator Input Resistor R2 Attenuator Shunt Resistor R3 Attenuator Output Resistor To use this table, multiply the input (or output) impedance of your circuit by the numbers associated with the attenuation which you desire. Remember, this table of values requires that the input terminating impedance and the output terminating impedance of the circuits on each side of the attenuator be present and of the same value. To obtain values of attenuation which are not in this table, merely cascade quotTquot sections adding up to the value (in dB) which you desire. For example, to achieve 23 dB, cascade a 20 dB section with a 3 dB section. 1. Balanced quotXLRquot Standard: A. Pin 1 Shield (Common) C. Pin 3 - (Cold) 2. 14 inch Stereo Phone Plug (TRS) for Balanced Audio Circuits C. Sleeve Shield (Common) 3. 14 inch Mono Phone Plug (TR) for Unbalanced Audio Circuits B. Sleeve - (Shield) 4. RCA Phono Plug B. Sleeve - (Shield) 5. Amphenol 3 Pin Balanced Microphone Connector A. Pin 1 Shield (Common) 6. Amphenol 4 Pin Microphone Connector (Balanced and A. Pin 1 Shield (Common) B. Pin 2 (Hot) Unbalanced ( Note: Unbalanced output is with respect to Shield) C. Pin 3 (Hot) Balanced D. Pin 4 - (Cold) Balanced 7. DIN 5 Pin Connector (Tape Deck I O Connector) A. Pin 1 Right Channel Record Input B. Pin 2 Shield (Common) C. Pin 3 Right Channel Playback Output D. Pin 4 Left Channel Record Input E. Pin 5 Left Channel Playback Output 8. 1 8 inch Mono Phone Plug (TR) B. Sleeve - - (Shield) A. Tip Left Channel (Hot) B. Ring Right Channel - (Hot) C. Sleeve Shield (Common) 10. Modular Phone Jack (- 48 volt, 4 terminal, 2 line system United States) A. Red or Blue or Blue with White Stripe Line 1 B. Green or White or White with Blue Stripe Line 1 (Common) C. Yellow or Orange or Orange with White Stripe Line 2 - (Hot) D. Black or White or White with Orange Stripe Line 2 (Common) Denotes the most standard color code The range of frequencies between 20 Hz and 20 KHz. A very high quality audio system capable of reproducing this frequency range should be able to do so within - 3 dB. The following is a listing of some common audio sources and the portion of the audio spectrum which they typically occupy including their harmonics: When analog magnetic tapes are recorded or reproduced, the gap of the respective head (recording or playback) should ideally be perfectly normal (perpendicular) to the direction of the tape movement. If, in either of the two mentioned processes, the respective head gap is off-normal (off-azimuth,) two types of signal degradation will occur. The first phenomenon results in the loss of the high-end of the audio spectrum frequency response. The second effect produces a phase shifting of one channel with respect to the other, thereby smearing the stereophonic image. A similar phenomenon occurs when a monophonic half-track reel-to-reel tape is reproduced on a quarter track machine. Azimuth problems can be corrected by utilizing the Time Offset feature found in the File Converter, which is under the Filter Menu. Bandpass Filter A filter which only allows a range of frequencies to be passed without attenuation. A wide bandpass filter is one in which an upper and a lower corner frequency need to be defined, and often several octaves will be passed in between without attenuation. A narrow bandpass filter is one in which only a center frequency needs to be defined, and often has a bandwidth of an octave or less. The center frequency for a narrow bandpass filter is sometimes referred to as its resonant frequency. There are different bandpass shapes which can also be defined for narrow bandpass filters. Emile Berliner is widely know as the one who commercialized the lateral cut disc record format. He first introduced his products into the market place in 1895, although he had spent the previous 10-year period developing his product. However, Emile Berliner was not the inventor of the disc format or the lateral cut method for creating the undulations on a surface. These principles were outlined in the earlier Edison phonograph patents. quotBlastquot is a term which is used to describe a passage of sound on a recording which is disproportionately louder than the rest of the recording. quotBlastsquot can be created by poor instrument placement on acoustic recordings, poor mixes on electrical recordings, or by poor planning of microphone placement in live recordings. The term quotblastquot was used by recording engineers at least as early as the 1920s. The third (and final) generation of cylinder record which the Edison Company commercialized which was about 4 minutes in length. These records were made of a celluloid recording surfaced mounted on a plaster of Paris core. They were an improvement on the Edison Gold Molded black wax cylinders, which were only two minutes in length. The rotational speed for Blue Amberols (and black wax cylinders) is 160 RPM. A buffer is a memory sector which is used as a temporary storage location during input and output operations. The quotpreview bufferquot length is programmable in Diamond Cut. and is found in the preferences section of the Edit Menu. A Butterworth Filter produces a maximally flat amplitude characteristic in the pass band or the reject band (depending on whether it is used as a bandpass or a notch filter). It has a critically dampened response at the corner frequencies, having no ripple, and therefore it introduces little distortion into the signal which is feeding it. The Butterworth poles of signal transmittance are uniformly spaced on a semicircle, having its center on the imaginary axis. Its half-power frequencies are those at which the circle intersects the imaginary axis. Buzz usually refers to a series of harmonics related to the frequency of the AC power mains. It differs from Hum in sound, because it usually contains a large number of higher frequency harmonics. Buzz is best eliminated using the Harmonic Reject filter. An eight-bit word. Each sample of a monophonic wave file is represented by two eight-bit bytes. Two eight-bit bytes are used to represent all of the integer numbers between 0 to 65,535, which is the total dynamic range of your Diamond Cut Audio editor when it is operating in 16 bit mode. 1 kilobyte (Kbyte) 1,024 bytes Capacitance (C) Capacitance is the ratio of the electric charge given a body compared to the resultant change of potential. It is usually expressed in coulombs of charge per volt of potential change and its basic unit is the Farad. Energy is only stored (but not dissipated) in theoretical capacitance. Time constants for audio filters are created with a combination of resistors and capacitors in various configurations. High pass, low pass, bandpass, and notch filters can all be created with the appropriate combinations of resistors, capacitors, and operational amplifiers. The corner frequency for a simple first order RC filter 1 2 pi (R x C). The principle of capacitance (and conservation of charge) is involved in the operation of condenser and electret microphones and electrostatic loudspeakers and headphones. F (Farad) and uF (micro Farad or 1 X 10 -6 Farad) Note: pi 3.141592654 (approximately) Cassette Tape Equalization Time Constants Compact Cassette tapes (which operate at 1 78 ips) commonly utilize one of the following two equalization time constants based on the tape type: 1. Normal (IEC Type 1) (Usually Ferrous Oxide based): 2. High (IEC Type 2) Usually Chromium Oxide based): Classification of Amplifiers Audio Amplifiers can be broken down into several classifications based on their degree of conduction relative to its input signal. The VVA Virtual Valve Amplifier utilizes two of the following classifications. The others are included in the description for completeness: Class A: The device or devices conduct for a full 360 degrees of the input signal. These amplifiers can be wired either in single-ended or push-pull configurations. Class A Audio amplifiers are usually used in pre-amplifier stages, or low power amplifier applications. This circuit has the poorest electrical efficiency, but produces predominantly even order distortion. Class B: Two devices are operated out of phase with respect to one another. Each device conducts for only 180 degrees of the input signal. When the two amplified signals are combined, the full input waveform is represented, only amplified. This type of circuit is plagued by a phenomenon known as crossover distortion at low signal levels. This configuration is reserved for low performance PA amplifiers or AM (Amplitude Modulated) communications modulators. It is electrically efficient, but produces relatively large values of harmonic distortion especially at small signal levels. Class AB: Two devices are operated out of phase with respect to one another, just the same as the Class B configuration. However, each device conducts for more than 180 degrees of input signal, but less than 360 degrees. This configuration produces a reasonable tradeoff between electrical efficiency and low distortion. It is commonly found used in high high power audio power amplifiers. Since the circuit is symmetrical, distortion levels can be quite low. Class C: This configuration can consist of one or two devices which are conducting for anywhere between 90 to 180 degrees of the applied input signal. It is reserved for RF circuits only. Note: There are additional classifications of amplifiers involving tap switching, multiple rail, and pulse width modulation techniques, which have not been included in this listing. Clipping is a phenomenon, which occurs when a signal (or numerical value) exceeds a systems headroom. This concept applies to both analog and digital systems. The result of clipping is distortion. The amount of distortion produced depends on the amplitude of the over-driven signal. In Diamond Cut. clipping will occur anytime a signal or calculation produces a numerical value greater than 216 (or 65,536 counts or LSBs). Clipping can be observed as a flattening of the slope (horizontal line) of a signal at its peak on the Source or Destination workspace displays. Co-Axial Cable A coaxial cable is one constructed in a manner in which the signal conductor is located in the center of the return conductor with a dielectric located in-between. This provides three notable characteristics for the cable: 1. The center conductor is shielded from the effects of E fields which may be present. E field coupled current is returned back to signal ground with little effect on the signal itself. 2. The loop area formed between the two conductors is very small compared to other types of conductors thereby minimizing inductance and also susceptibility to H field coupling. 3. The cable exhibits a characteristic impedance which is independent of cable length (after past a few wavelengths) which is of a constant value related to its ratio of distributed inductance and capacitance. This makes the cable suitable for carrying RF (radio frequency) signals over long distances. Co-Axial cables are often used to carry low level signals from one audio device to another because of the first two mentioned characteristics. Comb Filter A comb filter (or Harmonic Reject filter) is a wave reject filter whose frequency rejection spectrum consists of a number of equi-spaced elements resembling the tines of a comb. This filter is useful for getting rid of Hum type noise containing more than just the line frequency fundamental component. In Diamond Cut. it is called the Harmonic Reject Filter, and for more details, please refer to the same. An electronic device which is used to reduce the dynamic range of an audio signal. They are often used to prevent overloading on certain mixer inputs (i. e. drums and vocals) in live performance applications. Radio stations often use them to make themselves quotsound louderquot when tuning across the radio band without violating any FCC regulations on maximum modulation or modulation index. The corner frequency of a filter is the frequency at which the signal has been attenuated by 3 dB relative to the pass band region of the filter. Crackle is a term used to describe relatively low levels of impulse noise found on old phonograph recordings. It is very similar to impulse noise, only the peak amplitude is much smaller in comparison. Crackle sort of sounds like Rice Krispies just after you pour the milk in the dish. Crackle is usually caused by slight imperfections in the record playing surface due to the use of coarse grain fillers in the record composition. Sometimes, crackle is caused by gas bubbles that occur in the surface as the record quotcuredquot after the stamping process. Crackle can be filtered out most effectively with the Impulse or Median Filter. Very old acoustic recordings may be even more effectively de-Crackled (and de-Hissed at the same time) with the Average Filter. dB (decibel) 110 of a bel. A bel is the basic unit for the measurement of sound intensity. It is a log scale measurement system used for relating the ratio of two acoustical or electrical parameters. Since electrical voltage, current, and power are used to represent sound through audio signals, the following mathematical relationships may be found to be useful when relating them in terms of outputs and inputs: dB (voltage) 20 log V output V input dB (current) 20 log I output I input dB (power) 10 log P output P input Note: A doubling of a voltage or current represents a 6 dB change. A doubling of power represents a 3 dB change. The following table shows the relationship between Voltage, Current, and Power ratios and Decibels: Current or Decibels Power Ratio Decibels Note: Standard Pitch is based on the tone A of 440 Hz. With this standard, the frequency of Middle C should actually be 261.626 Hz. NAB Equalization Curve (National Association of Broadcasters) The NAB Curve is a set of equalization frequency response contours which are used by manufacturers of analog tape recorders to compensate for the inductive nature of a tape head. The equalization time constants specified depend on tape speed. One pair of time constants are specified for 1 78 ips (inches per second) and 3 34 ips. Another pair of time constants are specified for 7 12 ips and 15 ips. The low frequency breakpoint for all speeds is 50 Hz. The high frequency breakpoint for 1 78 and 3 34 ips is specified as 1770 Hz. The high frequency breakpoint for 7 12 and 15 ips is specified as 3180 Hz. Unwanted disturbances superimposed upon a useful signal that tends to obscure its information content. Also, refer to Signal-to-Noise ratio for more information. Noise Gate A noise gate is an electronic device, which turns off a signal path when an input signal is below a predetermined threshold value. The Dynamics Processor produces a noise gate effect when you check the ExpanderGate function. You must set the ratio to the highest number for the best noise gate effect. A filter which attenuates all frequencies close to the center frequency of the filter setting. The degree of attenuation and the range of frequencies which are attenuated by this filter are determined by the filters Q or bandwidth. This type of filter is often used to minimize hum or acoustic feedback from a recording. This type of filter is sometimes referred to as a quotband reject filter. quot An octave is a group of eight musical notes and also a doubling of frequency. For example, the range of frequencies from 440 Hz to 880 Hz is 1 octave. The next octave will end at 1760 Hz. Note that in two octaves, the frequency has increased by a factor of four. A DC value of voltage or current added into a circuit to shift the quiescent operating point of a device or display. Offset is used in Diamond Cut to allow detail to be seen in a signal when the detail exists towards the top or bottom of the signal workspace display area. The unit of electrical resistance equal to the resistance of a circuit in which a potential difference of 1 Volt produces a current flow of 1 ampere. V I x R wherein V voltage in Volts, I current in Amperes, and R resistance (in Ohms) When an audio signal is applied to an audio device which is greater than the device can handle in a linear transfer manner, this creates a condition of quotover-modulation. quot It results in a distorted sound in the output of the device being over modulated. Sometimes, this condition is referred to as quotclipping, quot meaning that the amplification devices of an electronic system are either cutting-off or saturating due to overdrive. A variable electronic filter in which the following three parameters may be adjusted on each parametric channel: 2. Level (attenuation or amplification) Parametric equalizers are usually equipped with several parametric channels which can all be used simultaneously or each one can be individually bypassed. Pathe Freres Phonograph Company was a European based record and phonograph company, who utilized a somewhat unique groove modulation technique. Their method produced a vertical stylus displacement (like Edison Hill and Dale Diamond Discs and Cylinders) however this was accomplished by a different mechanism. The groove on these recordings is width modulated, and so when a conical stylus interacts with these groove width modulations, a vertical displacement is thereby produced. If you are transferring a Pathe 78 rpm recording with a stereophonic pickup cartridge, you will need to use the Diamond Cut Mono (L - R) file conversion algorithm. A Pentode is an electron tube (or valve) containing five elements. They include a cathode, anode, control grid, screen grid or beam deflector electrode, and a suppressor grid. They are most commonly used in audio power amplifiers, but are sometimes found in microphone pre-amplifiers. Typical beam power pentodes listed in ascending power levels include types 6BQ5EL84, 6L6GC, 5881, 7591, KT-66, 6CA7EL34, KT-88, and 6550. Phase Inversion Phase inversion is the phenomena when one of two signals has become 180 degrees phase shifted with respect to the other. This sometimes accidentally occurred on vinyl stereo recordings because the input leads to one of the two cutting lathe driver heads became swapped in location. This can be corrected by using the File Converter, using the Left or Right Phase-Invert feature. Pi (Greek Letter) is the symbol which relates the ratio of the circumference to the diameter of a circle. Pi C D wherein C Circumference of a Circle D Diameter of a Circle. Pi is approximately 3.141592654 Pink Noise is random noise, which is characterized as containing equal energy per unit octave. When viewed on an octave based spectrum analyzer, it will produce a flat horizontal line on the display. Pink Noise is useful for characterizing the frequency response of electronic systems and for analyzing room acoustic transmittance and resonance. Pink noise can be created through a two-step process using Diamond Cut. First, create white noise with the Makes Waves function. Next, process the signal through the Paragraphic equalizer using the factory preset labeled white to pink noise converter. Power is the time rate for the transfer of energy in any system. In other words, Power Energy time. In electrical terms, power is given in Watts and has the following relationships to Voltage, Current, and Resistance: P Power in Watts, V Voltage in Volts, and I Current in Amperes. R Resistance in ohms Power Amplifier (Power Amp) A power amplifier is a device that provides power amplification of an audio signal. Generally, this is the device that is used to drive a loudspeaker, the cutting head of a record lathe, or an audio transmission line, and is the final stage of amplification in an audio system. Audio power amplifiers generally develop somewhere between 10 to 1000 watts of output power, depending on make and model (although shake table audio amplifiers and AM radio transmitter modulators can be found which produce well over 50,000 watts). To minimize power loss in the transmission process, and to maximize system dampening factor, it is important to minimize voltage drops across loudspeaker distribution cables. Poor dampening factor will produce an ill-defined bottom-end (bass). Long distances between your power amplifier and your speaker system will require larger diameter cables. To determine the correct cable for your application, refer to the Wire Table provided in this Glossary. Pre-Amplifier (Pre-amp) A device that provides voltage amplification of an audio signal. Sometimes these devices also include equalization networks andor tone (bass, treble, loudness, etc.) controls. Pre-Emphasis The intentional added amplification which is sometimes applied to the top end of the audio spectrum during a recording or radio transmission process in order to raise the signal level at high frequencies substantially above the noise level of the system. This process is reversed during the reproduction process of the signal in order to recreate an overall flat frequency response. The result of this process is an improvement in the signal-to-noise ratio of the system. For example, the third specified time constant of 75 uSec associated with the RIAA equalization curve is pre-emphasis. Also, FM broadcast transmission utilizes a 75 uSec (or sometimes a 25 uSec) pre-emphasis to improve its signal-to-noise ratio. This process is reversed at your receiver (de-emphasis.) The Paragraphic equalizer contains 75uSec pre-emphasis and de-emphasis preset curves. Most of the filters and effects have a plethora of descriptive presets. Most often, the most efficient place to start when using a particular filter or effect would involve selecting one of the factory presets, and then tweaking the parameters to fine tune the system to your own personal taste. If you desire to keep a separate copy of your presets on diskette, it can be found in the Windows directory under DCArtpresets. ini Quiescent Point The Quiescent point (or operating point) of an amplification device like an electron tube or a transistor, refers to the bias established on its linear portion of the transfer function curve when the device is at rest (ie. no signal input applied). The Virtual Valve Amplifier allows you to adjust the Quiescent (operating) point of class A amplifiers anywhere from near cutoff to near saturation. RAM R andom A ccess M emory A digital electronic device for storing binary information temporarily. RAM performance is generally characterized in terms of its size in MBytes, and its access time in nanoseconds. Your computer will need a minimum of 8 MBytes of RAM to run the Diamond Cut application correctly. A system which can process a signal and output the signal at the same rate at which it is being fed into the system is said to be a real-time processor. The Diamond Cut algorithms can process signals in real-time or faster provided your platform is a 200 MHz Intel Pentium or higher. The exception to this rule is the 200 MHz Intel Pentium-Pro processor. Since it is not optimized for 16 bit applications, it cannot run all algorithms in real time or faster. A Real Time Analyzer is a form of spectrum analyzer used for the analysis of audio signals. Unlike conventional spectrum analyzers, it does not use a single filter in a scanning mode to produce an amplitude vs. frequency display, which is a relatively slow process. Instead, it processes audio signals in parallel, so that all frequency bands are displayed simultaneously. Generally, RTAs have 31 bands (in 1 3 octave increments) covering the frequency spectrum from 20 Hz to 20 KHz. They usually come with a calibrated electret microphone and a built-in pink noise generator for making acoustical measurements. A process wherein an alternating current signal is converted into direct current amplitude modulated envelope representation of the source. Often, some smoothing is applied to this signal with a set of time constants referred to as quotattackquot and quotdecay. quot This signal is used in such devices as dynamic filters, companders, compressors, expanders, spectral enhancers, and is digitally simulated in some of the Diamond Cut algorithms. The residue of a filtered signal is the algebraic difference between the filter output and its signal input. Diamond Cut allows you to hear the residue of two of its filters by enabling the Keep Residue function. The two filters that include this feature are the Continuous Noise Filter and the Harmonic Reject Filter. This feature has been included because in some cases, it may be useful as an aid to hear what you are filtering out of the signal source. This is particularly useful when adjusting the Harmonic Reject Filter when attempting to remove Hum or Buzz from a recording. Resistor Resistance (R) (Ohms) An basic electrical device which has electrical resistance, and is used to control the amount of current flow in a circuit. The unit of measurement for a resistor is the ohm. R E I wherein, R Resistance in ohms, E Voltage in Volts, and I Current in Amperes Standard RMA (Radio Manufacturers Association) Color Code: Color Significant Figure Decimal Multiplier Note: Actually, two pulses of light are produced per cycle of the line. But, for improved visibility, it is better to use every other pulse to light up the strobe. Note: The Diamond Cut program provides two bitmaps which you can download and use as phonograph strobes covering the important speeds. The following is a listing of some of the more common record types and the styli that they require: A. Modern LPs: 0.7 mil elliptical B. Early LPs: 1.5 mil truncated elliptical C. Transcription Recordings: 2.3 mil truncated elliptical D. Narrow Groove 78s such as Polydor: 2.4 mil truncated elliptical E. Late 1930s Lateral 78 RPM Discs: 2.8 mil truncated elliptical F. Standard Groove 78 RPM Discs: 3.0 mil truncated elliptical G. Pre-1935 Lateral Cut Electrical 78s: 3.3 mil truncated elliptical H. 1931 to 1935 RCA Pre-Grooved Home Recordings: 5.0 mil spherical I. Edison 80 RPM Diamond Discs: 3.7 mil spherical or non-truncated conical J. Edison Blue Amberol Cylinders: 3.7 to 4.2 mil non-truncated spherical K. Wide Groove Acoustical 78 Lateral Disc: 3.8 mil truncated elliptical L. Edison Wax Amberol Cylinders: 4.2 mil Spherical M. Edison White Wax, Brown Wax, Concert, and Gold Molded Cylinders: 7.4 mil Spherical N. Pathe 78s: 3.7 mil truncated conical O. Metal Stampers: Biradial of appropriate dimensions P. Late 16 inch transcription discs: 2.0 mil truncated elliptical Q. Very early acoustical lateral cut discs: 4.0 truncated elliptical R. Etched-label Pathes up to 14 inches in diameter: 8.0 mil spherical S. Etched-label Pathes greater than 14 inches in diameter: 16.0 mil spherical T. Acetate and aluminum instantaneous discs: 6.0 mil elliptical or truncated elliptical Note: When stampers are played on a normal turntable equipped with a Biradial stylus, you will need to use the File Reversal feature so that it can be converted to forward play. Tape Recorder Speeds Time constants are exponential amplitude vs. time functions, which are realized with resistors and capacitors, or resistors and inductors. Tau R x C or Tau L R wherein Tau time constant in seconds, R resistance in Ohms, C capacitance in Farads, and L is inductance in Henries. The relationship between a simple first order filters corner frequency (F c ) and time constant is as follows: F c 1 (2 x pi x Tau) Note that the higher the value of time constant, the lower the corner frequency created. Some common time constants found in audio applications are as follows: 25 uSec Dolby based FM de-emphasis 70 uSec Type 1 (Normal Bias) Cassette Tape Eq 75 uSec Standard FM Broadcast de-emphasis 120 uSec Type 2 (High Bias) Cassette Tape Eq Additional audio time constants can be found under RIAA and NAB in this glossary. The instantaneous rate of change of a parameter (such as voltage amplitude or sound pressure level) with respect to time. (i. e. dV dt, dP dt, etc.) An alternating current device used to impedance match transducers and electronic circuits to one another. Sometimes, these devices are used with a unity turns ratio to provide isolation from one circuit to another rather than to impedance match the two. This is useful in audio applications when it is necessary to break a ground loop source of noise in a system. A Triode is an electron tube (or valve) containing three elements. They consist of an anode, cathode, and a control grid. Small changes in grid voltage produce large changes in values of current in the plate circuit (the ratio of delta plate current to delta grid voltage is its gain in transconductance or mu.) They are most commonly used in audio pre-amplifier, and other low-level applications. Typical triodes found in audio applications include the 12AX7 and 6SL7 high mu (gain), and the 12AU7 and 6SN7 medium mu devices. All of the devices listed are dual (two in one envelope). See Electron Tube. The frequency in a phonograph equalization curve below which the master was recorded with the cutting head operating in constant displacement mode rather than in constant velocity mode. This is used to limit the excursions of the cutting stylus so that bass notes do not cause the cutting stylus to break through to the adjoining groove wall. Here is a listing of the most common turnover frequencies utilized by brand and vintage: 200 Hz: Columbia (1925 - 1937) Victor (1925 - 1937) 250 Hz: Decca (1935 - 1949) 300 Hz: Columbia (1938 - End) 500 Hz: Brunswick Note 1: The temperature coefficient of resistance for copper wire 0.4 degree C Note 2: The resistance of a 2 conductor cable will be have to be doubled to account for the round trip. A slow periodic change in the pitch or low frequency flutter which may be present on phonograph, tape, or soundtrack recordings due to a non uniform velocity of the recording medium. Wow is generally a frequency modulating effect that occurs at a deviation rate between 0.5 to 6 Hz. The Wow could have been introduced in the recording process, the playback process, or a combination of both. Wow found on record recordings is usually caused by a non-concentric spindle hole. Wow found on tape recordings is generally caused by warped take-up or supply reels. Diamond Cut is not capable of correcting audio problems of this nature at this point in time. Wow and Flutter Wow and flutter is the combined FM effect of both mentioned parameters. The frequency spectrum in which this rate of frequency deviation is made is in the spectrum that exists between 0.5 to 250 Hz. This is the horizontal axis of a graph. In Diamond Cut. it contains the time information for your wave file that is divided up into ten equally spaced grids. This is the vertical axis of a graph. In Diamond Cut . it contains the amplitude information for your wave file that is divided up into four equally spaced grids.

No comments:

Post a Comment